Raudmees. Odysseuse eksirännakud
Esilinastunud 27.11.2011. Lavastaja Robert Annus,
Teemaks Gunnar Grapsi elu ja lugu. Žanriks on määratud
muusikal või muusikaline viirastus.Käisin vaatamas Salmes 18.01.2012.
Esmamulje, olgem ausad oli nõrk. Minu nina, mis on kunstiga harjunud,
tõmbus krimpsu. Kui aga hiljem järele mõtlema hakkasin, ei tundunud asi enam
nii hull midagi.
Juhiks kohe alguses tähelepanu allegooriale, mis esialgu
silma kriipis. Nimelt oli peategelane esialgu pikalt publiku poole seljaga ja
esitas nii ka oma teksti. See on ebatraditsiooniline võte ning mulle väga
ebamugav vaadata. See oli aga kaval allegooria ja tähendas Grapsi elu hilisemat
perioodi, kus ta enam nii populaarne polnud ja ka mõnesaja kontserdikülastaja
pärast pidi vaeva nägema ja õnnelik olema. Lavastaja poolt tegelikult päris hea
nüke.
Muusikaline pool oli tugev ja ka kandis hästi. Juss Haasmal
tuli trummide tagumine ja laulmine väga hästi välja. Samas oli kuidagi vilets
teksti andmine, polnud seda õiget jõudu või powerit ning kohati läks kogu
etendus liiga absurdseks. Näitlejad said küll oma osadega hakkama, aga see
miski jäi puudu.
Grapsi elust rääkis etendus adekvaatselt ja tõetruult. Lugu
ei väänatud. Kokku ei hoitud ka alkoholi, Rock n’ Rolli ja party’dega. Tempo jäi küll vahetevahel
pikemates stseenides toppama. Samas oli pidev dünaamika. Pärast põgusat hetke
Grapsi elust, anti jälle kontsert ja asi läks uue hooga edasi, sest muusikat
see kamp teha oskas.
Teostus oli mitmekesine, sest laval oli kasutatud lisaks
näitlejatele ka filmi ja dokumentaalkaadreid. Veel kasutas Annus mitmes kohas
ebatraditsioonilisi võtteid (seljaga publiku poole) , mis küll kohati ennast välja ei kandnud. Samas muutsid just
need kogu teose liigendatumaks. Ka lava oli liigendatud bändi või kontserdi
osaks ning ülejäänud lavaks. Märkimisväärne oli finaal, kus Haasma mitu korda
pidi asukohta vahetama, kõrgelt alla tulema ning trumme mängima. Elus muusika
ja pillid lisasid ehedust, ma ei tea, mis oleks saanud, kui nad kogu muusika oleks
lindilt maha mänginud.
Nagu pealkirjast võibjäreldada, võrreldi Grapsi Odysseusega,
kes samuti ringi rändas ning koduteed otsis. Ka Graps rändas. Käis ära isegi
Ameerikas. Mida ta aga otsis? Nagu paljud teisedki, otsis ta tegelikult oma
nišši või kohta -- kodusadamat, kus teda vastu võetaks ja inimesena hinnataks
ning armastataks.
Graps ei muutunud, ta jäi samaks, hoiatustest ja oludest
hoolimata. Jäi oma asja juurde lõpuni ning tegi seda entusiasmiga. UFO-de koha
pealt ei oska ma öelda, kas nad Grapsi elus ka päris elus ka nii tähtsat rolli
mängisid. Lavastuses andsid nad inspiratsiooni lauluks „Valgus“ ning panid elu
üle mõtlema ja juurdlema.
Kas Gunnar Graps oli Odysseus? Eksirännakuid ta oma elus
koges. Iseendaks jäämist ja saamist elas läbi.Eesti mõistes võib G.G-d Odsseuseks
isegi pidada. Aga mitte selle pärast, et saatus teda igale kontinendile
pillutas. Pigem selle pärast, et ta oma nime Raudmees välja teenis ja
raudkindlalt oma eesmärkidele truuks jäi.
Graps ei muutunud. Graps tegi rokki.
Päris maha visatud rahaga „Raudmehe“etenduse näol just
tegemist polnud, üldmulje oli ju siiski positiivne. Lavastuse teises pooles oli
palju rohkem energiat, kui esimeses. Ning ka mõtlemisainet lavastus tegelikult
ju pakkus. Ka vanad head GGG laulud tulid kenasti meelde ja näitlejate esituses
kõlasid need väga ilusasti. Mõnel juhul vaat et veel ilusaminigi kui vanameistri
enda esituses. Teistele soovitada lavastust
ei julgeks, samas ega see vist kahjuks ka ei tule, kui tükk ära näha.
No comments:
Post a Comment